Elektromobily se proměňují ve spotřební elektroniku. Jak to vidí odborníci z FEL?
Veletrh
CES, který se každoročně koná v americkém „městě hříchu,“ Las Vegas, je obdobou
evropského CeBITu. Už téměř 50 let se tam rok co rok sjíždějí světoví výrobci
elektroniky a počítačů a prezentují své nejnovější hračky.
Letošní ročník definitivně ukázal, že za jednu takovou „hračku“, ačkoliv pěkně drahou, lze považovat i elektromobil. Například evropský koncern Volkswagen představil v Las Vegas koncept elektrického mikrobusu BUDD-e s dojezdem 600 km na jedno nabití.
Podle Pavla Mindla z Katedry elektrických pohonů a trakce FEL by tato kategorie vozidel mohla najít uplatnění v oblasti taxislužby. „Pro zásobování obchodů v obchodních centrech se pak uplatní elektrické dodávkové automobily, neboť jejich zásobovací okruhy jsou v řadě případů dobře známé a lze tudíž v případě potřeby během přestávek zařadit i dobíjení,“ dodává Mindl. Elektrické dodávky už dnes prodává například Peugeot, Nissan nebo Mercedes-Benz.
Kromě konceptu BUDD-e ukázal Volkswagen také novou verzi elektromobilu e-Golf. Novinka e-Golf Touch přináší zásadní novinky v oblasti uživatelského rozhraní. Například je nově možné ovládat některé funkce elektromobilu hlasem či gesty. Prakticky všudypřítomné jsou už dnes i stále se zvětšující dotykové displeje.
Jenže
všechny tyto způsoby ovládání mají podle Jiřího Nováka z Katedry měření FEL
jeden společný nedostatek. „Obecným problémem, bez ohledu na způsob ovládání,
je zpětná vazba pro řidiče – tedy zda byl jeho pokyn akceptován tak, jak
požadoval,“ říká. Zpětná vazba je v případě bezdotykového ovládání (hlas,
gesta) i dotykových obrazovek obvykle vizuální, což podle jeho názoru odvádí
pozornost od řízení.
Řešením
podle Nováka může být nová technologie společnosti Bosch pro dotykové displeje,
která poskytuje i taktilní odezvu. „V dlouhodobém horizontu předpokládám
prosazení bezdotykových způsobů ovládání v kombinaci s informací promítanou na
přední sklo vozu, a tedy neodvádějící pozornost řidiče od řízení,“ dodává.
Kromě Volkswagenu byly na CES 2016 přítomny i mnohé další automobilky. Kalifornský start-up Faraday Future odhalil svůj dlouho očekávaný první projekt. Dlouho a pečlivě budované nadšení ze značky Faraday Future ale poněkud opadlo, když se ukázalo, že jde o malý jednomístný sportovní vůz. „Je to zajímavý experiment, který určitě přináší řadu technologických zajímavostí, neboť jde spíše o výzkumný projekt,“ myslí si Pavel Mindl. „Podobně jako u závodních vozidel s klasickým pohonem se řada nových řešení postupem času dostala i do sériové výroby, určitě i tyto koncepty mají z tohoto hlediska nesporný význam,“ dodává.
Naopak
obrovské nadšení vyvolala automobilka General Motors, resp. její značka
Chrysler. Ta totiž na veletrhu odhalila výrobní verzi svého „lidového“
elektromobilu Chevrolet Bolt. Auto nabídne dojezd 320 km na jedno nabití a cenu
pod $30 000 (včetně americké federální dotace $7500). Podle Mindla může být
Bolt právě z té skupiny elektromobilů, která pomůže prolomit psychologickou
bariéru limitovaného dojezdu a tankovacího času.
Je
podle něj potřeba vzpomenout si, jak to bylo se začátky klasického
automobilismu. „Tehdy také lidé jezdili převážně na koních a pastva byla kolem
silnic, ale benzín prodávali v malém jen lékárníci. Teprve s rozvojem
automobilismu byla postupně budována síť čerpacích stanic,“ připomíná
historické reálie. S elektromobily, resp. sítí nabíjecích stanic, jsme na tom
podle něj momentálně asi jako na začátku 20. století.
Jan
Horčík
autor
je šéfredaktor
www.hybrid.cz