Vývoj počítačových her má v Česku silnou tradici. FEL ČVUT mu v novém roce věnuje celý obor
Herní průmysl nadále roste. Jenom za rok 2014 vydělaly hry celosvětově přes 81 miliard dolarů, což je v porovnání s filmovým průmyslem (pokud jde o kina) za stejné období více než dvojnásobek. Je to atraktivní odvětví s řadou příležitostí a prostoru k uplatnění. Nakonec, i u nás existuje dlouholetá tradice vývoje her. Studia jako Bohemia Interactive, 2K Czech, Madfinger Games nebo Amanita Design vytváří mezinárodně oceňované a komerčně úspěšné tituly již řadu let. A to jak pro PC a herní konzole, tak i pro mobilní platformy.
Že má Česko v rámci herního průmyslu své jméno, potvrzuje i Jan Modrák, šéfredaktor herního magazínu SCORE: „Česká republika má vynikající vývojářskou tradici a řada našich her uspěla i ve světovém měřítku, ať už jde o velké tituly vyvíjené profesionálními studii nebo o menší hry nezávislých týmů.“ Modrák neskrývá radost z toho, že se v poslední době objevují další slibné pokusy i komerční úspěchy, vzniká tu aktivní komunita, pořádají se kvalitní konference a špičkoví čeští vývojáři nacházejí uplatnění v prestižních světových studiích.
Silné vývojářské zázemí bylo impulsem pro FEL ČVUT v Praze, aby rozšířila nabídku o vývoj počítačových her. Již od roku 2008 přitom probíhá na škole jednosemestrální výuka předmětu Počítačové hry v rámci programu Otevřená informatika. Od zimního semestru 2016 se k tomuto předmětu připojí samostatný tříletý obor Počítačové hry a grafika zakončený bakalářskou zkouškou. Ten se zaměří na vývoj nejen po stránce programování, ale i designu či 2D a 3D grafiky. Součástí programu je také seznámení se základy umělé inteligence, optimalizací a uživatelským rozhraním.
Obrázek ze studentské hry Unreal Strike.
Zmíněný předmět Počítačové hry, ve kterém si studenti vyzkouší práci herního vývojáře v týmu, je pak povinnou součástí 5. semestru výuky. Studenti si navíc během studia mohou vyzkoušet řadu zajímavých technologií včetně virtuální reality HTC Vive. Jsou to právě speciální brýle a ovladače pro pohyb kyberprostorem, které momentálně čeká velký boom. Všichni velcí technologičtí hráči jako Sony, Samsung, Google či Facebook virtuální realitě předvídají zářivou budoucnost. A to nejen pokud jde o hraní.
„Rozvoj jakéhokoli průmyslu úzce souvisí s úrovní a hloubkou vzdělávání v daném oboru. Herní průmysl není výjimkou a v České republice je v tomto ohledu stále co dohánět. Poptávka tuzemských studií po mladých lidech se základními znalostmi oboru stále mnohonásobně převyšuje nabídku, přestože herní průmysl patří k nejrychleji rostoucím odvětvím a nabízí příležitost k realizaci a profesnímu růstu v nevídaně široké škále specializací,“ říká Petr Poláček, šéfredaktor renomovaného serveru Games.cz a vydavatel magazínu LEVEL.
Podle jeho slov je jakákoliv snaha na tomto poli hodná uznání a je také nesmírně prozíravá. „Jsem navíc přesvědčený, že současné rozšíření aktivit na poli výuky herního vývoje představuje pouze začátek a za několik let bude nabídka oborů herního vývoje ČVUT FEL ještě širší. Těžit z toho budou nejenom budoucí tvůrci her, ale i tuzemská studia a česká ekonomika,“ pokračuje Poláček. Situaci vidí pozitivně i Modrák, který nový obor vnímá jako další krok správným směrem v rozvoji zdejší herní scény.
„Co se zdálo být dětskou zábavou, je dnes seriózní průmysl, který dává zaměstnání stovkám vývojářů a má velký potenciál k rozvoji. Kvalitní vzdělání k tomu patří a jsem rád, že tento celosvětový trend nyní následuje i tak kvalitní univerzita jako ČVUT,“ zakončuje Modrák rozhovor. ČVUT tak opět potvrzuje, že drží prst na tepu doby a studenty připravuje pro skutečný život. A vývoj počítačových her může být pro řadu absolventů způsob, jak se v budoucnosti uplatnit.
Zájemci mohou podávat přihlášky do 31. 3. 2016!
„Přijímací zkoušky k nám na školu sestávají převážně z matematiky a fyziky. Dalo by se říct, že jsou náročnější, ale od druhé půlky února začínají přípravné kurzy z matematiky a fyziky. Studentům určitě doporučuji, aby je absolvovali. Případní zájemci tak díky tomu mohou případní zájemci zjistit, jestli potřebují dohnat látku nebo ne. Velkou část studentů ovšem přijímáme také na základě maturitního vysvědčení a testů SCIO,“ prohlásil Ing. David Sedláček, Ph.D. z Katedry počítačové grafiky a interakce. Studenti se mohou na FEL ČVUT hlásit do konce března 2016.
Zdroj obrázku: studentský projekt Tomorrow's Mars