Kouzla v podání FEL: z 2D animace trojrozměrná jako mávnutím kouzelného proutku
Věhlasná česká animace má nečekané pokračovatele. Nejsou jimi umělci, nýbrž vědci z Fakulty elektrotechnické ČVUT. Tým doc. Daniela Sýkory z katedry počítačové grafiky a interakce představil po letech výzkumu metodu Ink-and-Ray, která umožňuje dodat 2D animacím třetí rozměr. Počítače mají v současné animaci výsadní postavení. Kina ovládají 3D filmy z velkých zahraničních produkcí, zatímco klasické ručně animované filmy jsou na ústupu. Metoda Ink-and-Ray obě tyto školy animace svým způsobem spojuje. Proces, kdy se z „ploché“ kreslené postavy stává trojrozměrný model, je skoro automatický. Úkolem výtvarníka je pouze opatřit obrázek základními vodícími značkami. Složité modelování objektů v 3D editoru odpadá, tu nejtěžší práci odvede počítač. Časová a tím pádem i finanční úspora je obrovská. Metoda na základě značek a optimalizačních algoritmů vygeneruje 3D model, který už stačí jen opatřit texturou, případně doladit detaily. Výsledné dílo připomíná reliéfy na antických stavbách. Na rozdíl od kamenných výjevů se však tato „plastika“ může i hýbat. Metoda Ink-and-Ray vědců z ČVUT tak dává kresleným animacím hloubku. Přitom stačí jen pár tahů stylusem...