Z aut se stávají počítače na kolech. Pro uživatele již není důležitý výkon ani spotřeba
Americká vláda před pár týdny na autosalonu v Detroitu, svátku všech milovníků automobilismu, ohlásila nový velkolepý záměr. Během následujících 10 let bude investovat do rozvoje robotické dopravy téměř 4 mld. dolarů.
Nenasytnost technologických nadšenců v USA a zbytku světa po horkých novinkách už řadu let uspokojují hned dvě velké spotřebitelské show. Konají se vždy začátkem roku těsně za sebou. První z nich je CES v Las Vegas, která se zaměřuje na spotřební elektroniku a počítače. Tou druhou už zmíněný autosalon v Detroitu.
Letos se ale ukázalo, že z aut se vlastně stala spotřební elektronika, takže jich byla spousta vidět už na CES. Že se auta do jisté míry proměnila ve spotřební zboží, připouští i Jiří Novák, který se na FEL ČVUT v Praze zabývá elektronikou v autech. „Jsou uživatelé, pro něž je multimediální výbava vozu a jeho konektivita stejně důležitá nebo důležitější než parametry jako jízdní vlastnosti, výkon motoru či spotřeba, které rozhodovaly v minulosti,“ říká.
A jasně o tom svědčí právě auta vystavená na CES. Mezi jinými se tam objevil nový elektromobil Chevrolet Bolt automobilky General Motors. Ta po mnoha desetiletích spánku, bankrotu a drahé záchraně z peněz daňových poplatníků opět chytá svěží vítr technologického vývoje. Bolt je elektromobil s dojezdem až 320 km, vybavený vynikající internetovou konektivitou a multimediálními možnostmi.
Nově navíc automobilka General Motors spolupracuje s izraelskými odborníky na počítačové vidění Mobileye, aby vytvořila velmi detailní mapy pro svá budoucí robotická auta. A kromě toho spustila i novou divizi zvanou Maven. Jde o službu sdílení aut podobnou těm jako ZipCar nebo Car2Go. Konečným cílem je v úzké spolupráci s firmou Lyft vytvořit silného konkurenta pro obě zmíněné služby, ale především pro světoznámý a zároveň kontroverzní Uber. Časem třeba i díky nasazení robotických vozidel.
První kroky k těmto technologiím však vedou právě skrze rozšíření internetové konektivity a vysokého výpočetního výkonu do běžných vozů. To s sebou podle Nováka přináší pozitiva i rizika, jako většina novinek. „Vyšší komfort pro řidiče i posádku: on-line navigace podle skutečně aktuální dopravní situace, možnost on-line sledování stavu kritických komponent vozu, aktualizace software řídicích jednotek na dálku, tak jak to známe u běžných počítačů,“ vypočítává pozitiva, která auta připojená k internetu přinášejí.
Na druhou stranu jsou tu ale i možná nebezpečí v podobě jednoduchého sledování trasy a způsobu jízdy libovolného vozu nebo neoprávněného přístupu k systémům vozidla. Všechny tyto obavy se pochopitelně vztahují i k robotickým autům, protože i ta budou pracovat s neustálým připojením k internetu.
Model, jakým budou tyto vozy v budoucnosti fungovat, už dnes naznačuje automobilka Tesla Motors. Její software Autopilot sbírá každý den s pomocí senzorů v elektromobilech Tesla Model S a Model X obrovské množství dat. „Tato data se nezískávají mechanicky, ale automaticky. Díky tomu se na nich celý systém mnohem snáz učí,“ vysvětluje důležitost sběru velkého množství dat Martin Matoušek z Centra pro strojové vnímání ČVUT FEL. Matoušek připouští, že robotické řízení zatím zdaleka není „stoprocentní“ co do spolehlivosti a bezpečnosti. A možná ani nikdy nebude. Ale stejně tak není stoprocentní ani člověk jakožto řidič. Více jsme psali zde.
Tesla je podle odborníků ČVUT FEL napřed mimo jiné i proto, že si může dovolit vysoké investice. Přední světové odborníky prostě přeplatí. A navíc prodává poměrně drahá auta. To ale podle nich není cesta k masovému rozšíření robotických aut. „Když chci vyrábět masově, musím ubírat senzory a nahrazovat je algoritmy,“ vysvětluje Radim Šára z Katedry kybernetiky FEL ČVUT v Praze. Automobilky ale výzkum takových základních a z laického hlediska jednoduchých algoritmů nerealizují ve svých laboratořích. Zadávají jej malým týmům na univerzitách, třeba právě Katedře kybernetiky FEL ČVUT v Praze.
Jan Horčík
autor je šéfredaktor www.hybrid.cz