Cyklopodvod: Skrytý motorek podle odborníka z ČVUT vygeneruje rychlost až 20 km/h
Poslední dny závodní cyklistikou cloumá další skandál.
Tentokrát však nejde o doping, tedy alespoň ne ten klasický. V kole jedné
ze závodnic byl totiž nalezen elektrický motorek.
Během Mistrovství světa v cyklokrosu bylo odebráno kolo osmnáctileté Femke Van den Driesscheové. Po následném zkoumání bylo odhaleno, že je v rámu kola namontovaný mechanizmus, který Belgičance mohl pomoci v závodu. Zařízení odhalila nová technologie zkoumání kol, na které Mezinárodní cyklistická unie údajně pracovala několik posledních let. Na internetu se objevily i fotografie, jak je v podobných případech kolo zkoumáno – místo odmontovaného pedálu je zavedena kamera, která rám kola zkoumá zevnitř.
Již dříve měli organizátoři závodů podezření, že cyklisté používají tzv. mechanický doping, a to se jim nyní také potvrdilo. Mladá cyklistka však tvrdí, že kolo nebylo její a že na něj sedla omylem. Jedná se prý o její starší bicykl, který před rokem prodala kamarádovi. Ten její verzi příběhu potvrdil. Celá věc je nyní předmětem šetření. Cyklistce Van den Driesscheové hrozí finanční pokuta až pět milionů korun a nemožnost závodit minimálně po dobu šesti měsíců. A ozývají se i mnohem přísnější návrhy na tresty s doživotním zákazem závodění.
Situace je momentálně příliš čerstvá, aby byl osud cyklistky jasný. Stejně tak nevíme, jak přesně onen motorek fungoval. O analýzu toho, jak by mohl takový technologický doping vypadat, jsme požádali Ing. Františka Pecha z FEL ČVUT v Praze, který se problematikou elektromotorů dlouhodobě zabývá a je také doktorandem na kat. el. pohonů a trakce a členem týmu elektrické formule eForce, kterou na škole budují sami studenti. Ten je přesvědčen, že to „zcela jistě nebude jen prostý stejnosměrný motorek připojený na baterku, ale půjde o sofistikovanější zařízení“.
Osobně by prý pro tento účel použil malinký vysokootáčkový motorek s převodovkou a dalším převodem na pedály. „Motorek, který by splňoval potřeby rozměrů a hmotnosti pro zabudování do rámu kola, by mohl mít výkon do 100 W. To je dostatečný výkon pro asi 20 km/h (počítáno pro jízdu po rovině po asfaltu),“ upozorňuje Ing. František Pech. Zároveň však dodává, že takový výkon by nebyl trvalý po celou dobu závodu, a to z důvodu kapacity akumulátoru. Cyklistce by však poskytl dostatečnou výhodu.
Podobně situaci vidí i Michal Jinoch, sportovní komentátor kanálu Nova Sport: „Nemyslím si, že by to byla výhoda v dosažené rychlosti, ale
spíš v uspořené energii, která by se v téměř hodinovém závodě určitě projevila.“ Výroba takového zařízení přitom dnes není nic složitého a
podle Ing. Pecha „celý tento systém zvládne vyrobit zdatnější elektrokutil“.
Jeho cena v amatérském provedení by přitom neměla přesahovat třicet tisíc
korun. Na internetu se pak dá podobné řešení koupit zcela legálně, a to za cenu
kolem tří tisíc eur.
Zdroj fotky: Vivax Assist