Robotickým autem se nejspíš svezete dřív, než čekáte
Ty nejlepší mozky na celém světě dnes vymýšlejí, jak zlepšit osobní dopravu. Na revolučních objevech se podílejí i výzkumníci z Česka.
Funkce automatického parkování už je dnes v dražších luxusních vozech téměř standardem. Elektromobily Tesla, které jsou něčím jako technologickým zázrakem z Křemíkového údolí, umí ale ještě něco navíc. Disponují funkcí Autopilot, která dokáže na dobře značených silnicích převzít řízení.
Autopilot spojuje funkci adaptivního tempomatu a udržování v jízdním pruhu. Navíc přidává také možnost předjíždět – po řidičově zadání pokynu směrovým světlem. Kalifornská automobilka Tesla Motors má dnes díky tomu na silnicích celého světa obří flotilu více než 40 000 částečně autonomních vozidel.
„Tesla je napřed, protože si to může dovolit,“ myslí si Radim Šára z katedry Kybernetiky FEL ČVUT v Praze. „Pracují tam absolutní špičky oboru," dodává. On sám se už léta zabývá počítačovým viděním. Jeho tým vypracoval aktuálně v rámci evropského výzkumného projektu řešení pro automatickou detekci vozidel v obrazu kamery.
Tento úspěch pomohl ČVUT v získání dalšího projektu, který se již zabývá vývojem kompletně autonomního vozidla pohybujícího se v městském provozu. Tým z ČVUT v Praze se bude zabývat jen velmi malou, ale o to důležitější částí: strojovým vnímáním a detekcí objektů v obraze. Pohyb auta ve městě je totiž velmi obtížný úkol – i pro lidské řidiče, natož pro počítač.
Prakticky všechna řešení robotických aut dnes zahrnují prvky strojového učení a umělé inteligence. Ta využívá učení se z velkého množství dat: příkladů situací či objektů. „Lidé se také učí tímto způsobem – celý život, neustále, každý den,“ popisuje nám situaci Martin Matoušek, jeden z členů vývojového týmu Radima Šáry. Do počítače je ale nutné „nahustit“ co nejvíce znalostí za co nejkratší čas.
Tesla šla na celý problém velmi chytře. Všechna její auta jsou totiž neustále připojena na internet, k centrálnímu „mozku“ Autopilota. Každé jednotlivé auto se neustále učí ze situací, ve kterých se vyskytne. Tyto zkušenosti pak přenáší do centrály, odkud se distribuují do všech ostatních vozidel. Tesla Autopilot se tak neustále zlepšuje, což potvrzují i řidiči, kteří těmito auty jezdí.
William Gibson, klasik kyberpunkové literatury, před třiceti lety napsal, že „budoucnost už je tady, jen je nerovnoměrně distribuována“. A přesně to platí i pro robotická auta. Už jsou totiž tady. Jen k nim zatím mnoho lidí nemá přístup. Radim Šára a jeho tým na pražské ČVUT však pracují na tom, aby se tato technologie postupně dostala i do levnějších aut, a tím do rukou většího počtu lidí.
Podle Šáry se vlivem nástupu robotických aut výrazně promění nejprve taxislužby a veřejná doprava. A to už v horizontu několika málo desítek let. Mohlo by to podle něj fungovat třeba tak, že firma nakoupí mnoho robotických aut, která si pak lidé budou prostě objednávat. Ve městě tak pro většinu lidí odpadne nutnost vlastnit auto. Zhruba do 50 let pak budou možná všechna auta robotická. Takovému stavu ale leží v cestě mnoho překážek.
Jak Matoušek upozorňuje, už dnes by například mohly být plně robotizovány vlaky a jiné kolejové dopravní prostředky. Ale nejsou. Proč? Lidé a společnost jako taková na takovou změnu nejsou připraveni. Navíc, i když robotizace osobních vozidel postupně začíná, ještě mnoho desítek let bude přetrvávat problém s tím, že na silnicích se budou potkávat autonomní vozidla a auta řízená živými lidmi. A na to je potřeba obě zmíněné strany připravit.
Jan Horčík
autor je šéfredaktor www.hybrid.cz